lørdag 23. oktober 2010

Hei bloggen!

Denne uken i samfunnsfagtimene fant vi på tiltak for å hindre frafall i videregående skole, og jobbet litt med tiltaket vi til slutt valgte. For å velge tiltak gikk vi igjennom en interessant kreativ prosess som vi tenkte vi kunne fortelle litt om nå:


Bilde hentet fra: www.resourceactionprograms.org
Først fikk vi et stort hvitt ark og mange post-it lapper hver. Deretter skulle vi, uten å snakke, komme på flere forskjellige tiltak for å hindre frafall i videregående skole, skrive dem ned og lime dem på arket. Vi skulle skrive ned alle idéene vi kom på, uansett om de var gode eller dårlige, men alle vi på gruppa skrev jo ned fantastiske tiltak!
Dette holdt vi på med i omtrent 15 min.

Deretter skulle vi kort fortelle til hverandre på gruppa hvilke tiltak vi hadde skrevet opp.

Så skulle vi sammen sette tiltakene våre inn i forskjellige kategorier, som f.eks. Trivsel, informasjon, rådgivning, motivasjon osv.

Deretter skulle enhver på gruppa velge hver sin favorittidé og presentere kort for hele klassen.

Og til slutt skulle hele gruppa velge ett tiltak som vi ville jobbe videre med og ha om i presentasjonen vår.

Etter å ha tenkt litt fikk vi sammen valgt ett tiltak. Vi tror at mange dropper ut av videregående fordi de kanskje har valgt feil linje, så tiltaket som vi skal jobbe videre med er at elever i tiende klasse burde få prøve ut mange linjer før de begynner på videregående!
Til nå har det vært vanlig å få prøve ut en av linjene én dag i løpet av tiende klasse. Vi mener at et tiltak for å hindre at folk droppet ut av videregående skole kan være at elever får prøvd ut mange forskjellige linjer, slik at elevene får tatt de riktige valgene, og gå på den linjen som de helst har lyst til å gå på. Dette vil føre til motiverte elever og vi tror dette ville ført til mindre frafall i vgs.
Mer om dette tiltaket vil vi presentere i presentasjonen.

Vi gleder oss til samfunnsfagtimene på mandag, og i mellomtiden går vi inn i tenkeboksen for å finne på geniale idéer slik at vi får presentert en så god oppgave som mulig i uke 45:



- BeMoRaMy



tirsdag 19. oktober 2010

Research, dude! Research! n___n

Etter en heeeel uke har vi endelig klart å skru på hjernen vår på høyeste gir!
Og dette er frukten av vårt arbeid:


I videregående skoler er det nesten en fjerdedel av elever som dropper ut av skolen i Norge, ifølge undersøkelser. Videregående opplæring er inngangsbilletten til arbeidslivet og høyere utdanning, dvs at å gå på vgs er VIKTIG!

Det er de faglige ferdighetene som har mest betydning for om ungdommene gjennomfører videregående skole eller ikke. Statistikker viser at de med lavere karaktersnitt har størst sannsynlighet for å droppe ut fra skolen enn de med høyere snitt.

Andel uten normal studieprogresjon i videregående opplæring høsten 2004, etter gjennomsnittskarakterer fra 10. trinn våren 2002. Prosent.
Figuren er basert på tall fra alle avgangselever i 10. trinn 2002 som begynte i videregående opplæring høsten 2003. Karakterene fra 10. trinn er gjennomsnittet av alle standpunktkarakterene og eksamenskarakterene

På figuren ser vi at nesten ni av ti elev som fikk 2 i gjennomsnitt hadde droppet ut av skolen. Mens av de som hadde et gjennomsnitt mellom 5 til 6, var det bare 6% av elevene som tok avvik fra normal studieprogresjon.
De med høyest karakterer har størst sjanse for å få oppfylt ønskene sine. De som har fått oppfylt førstevalget sitt og slutter har av stor sannsynlighet sluttet ved et selvstendig valg. På en annen side er det stor sannsynlighet for elever som er måttet takket ja til andrevalget eller tredjevalget sluttet på grunn av manglende motivasjon .
Trivsel på skolen er også en betydningsfull faktor når det gjelder avvik fra skolen. Årsakene det sannsynligvis dreier seg mest om er vel at svake ferdigheter kan føre til lav motivasjon, redusert trivsel og lav selvtillit, som igjen deretter påvirker skolepresentasjonene negativt.
I en spørreundersøkelse fra 2006, er en av grunnene til at elever dropper ut av skolen var på grunn av skoletrøtthet. Eevene mente at det ble for mye teori eller at fagene var for vanskelige.
Oppfølging av små og store problemer elevene sliter med kan også være en stor grunn til at mange tar avvik fra skolen, om det er faglige ferdigheter, psykiske problemer eller man har blitt mobbet og diskriminert.

Kilder:


Dette er det vi er villig til å vise så langt ;3 !

-BeMoRaMy n___<